تغییر در بازیگران فولاد عمان

0 1,050

 

تضعیف موقعیت ترکیه در بین  کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و تمرکز بیشتر بر تولیدات داخلی جایگاه تولیدکنندگان این منطقه را تقویت نموده است . اگرچه هرکدام از کشورهای عضو این شورا برنامه های مخصوص بخود را دنبال می کند اما بهرحال این روند در حال گسترش است و تغییراتی را برای بازیکنان این بازار به همراه داشته است . مسائل سیاسی در این منطقه هم به این تغییرات کمک کرده و فرصت های جدیدی برای کارخانه های داخلی فراهم نموده است . در این میان کارخانه مسقط استیل عمان نقش پررنگی را بر عهده دارد بنابراین در ادامه متن مصاحبه با محمد سلیمان ابو مسبح مدیر کل مسقط استیل را در پی بخوانید.

مسقط استیل در بازار فولاد عمان نقش کلیدی دارد . پتانسیل مصرف خود را باتوجه به برنامه های بلندپروازانه برای توسعه مناطق صنعتی  سوحار ، دقم و صلاله چگونه ارزیابی می کنید ؟

ما از سال ۲۰۰۹ در بازار میلگرد عمان با سهم ۲۰ درصدی  نقش فعالی داشته ایم و پیش بینی می کنیم با برنامه های دولت برای توسعه این مناطق صنعتی مصرف میلگرد در کشور از آمار فعلی یعنی ۱۰۰ هزار تن در هر ماه افزایش یابد و حداکثر در دو سال آینده  به ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن در ماه برسد . ما همچنین برای پوشش تقاضا  ، توانائی تولید در کارخانه سلاله با ظرفیت تولید سالانه ۳۵۰ هزار تن را هم داریم .

اگرچه بازار عمان چندان بازار بزرگی نیست اما تعدادی از تولیدکنندگان محصولات طویل در این کشور هستند بعلاوه در ماه ژوئن کارخانه شما تولید تجاری در کارخانه جدید میلگرد را آغاز نمود . لطفاً به ما درباره رقابت خودتان در کشور عمان و همچنین منطقه خلیج فارس بیشتر توضیح دهید ؟

بازار عمان از سال ۲۰۱۵ با ورود تازه واردان به آن شاهد رقابت سختی بوده است . در طول این مدت ما همچنان ظرفیت تولیدمان را دو برابر کرده ایم . همیشه ما به نوعی در این بازار با مازاد عرضه روبه رو بوده ایم و این دلیل محکمی برای افزایش رقابت ها و در نتیجه کاهش سود است . ترکیه همواره رقیب اصلی ما در این بازار بوده اما اخیراً از بازار خاورمیانه برای دست یابی به فرصت های بهتر به سوی دیگر مناطق سوئیچ کرده و همینک ما می توانیم بگوئیم با در نظر گرفتن پروژه هائی چون اکسپو ۲۰۲۰ و جام جهانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس نرخ عرضه و تقاضا نه تنها در عمان بلکه در کل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس متعادل شده است .

شما اشاره داشتید که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اخیراً از سوی ترکیه کمتر تحت فشار هستند زیرا ترک ها بر دیگر مقاصد صادراتی متمرکز شده اند . افزایش عوارض واردات در کشورهای عضو شورا همواره مورد توجه بوده پس آیا نیاز به این افزایش همچنان حس می شود ؟ چه زمانی اجرا می شود ؟ 

افزایش عوارض واردات مورد نیاز است و باید اجرا شود . تولیدکنندگان داخلی هنوز در حال رقابت با دیگر بازیگران بزرگ بازار هستند که لزوماً ترکیه نیست پس صنایع فولاد نیاز به حفاظت دارد .

بعد از توقف عوارض صادرات ، عربستان سعودی بعنوان یک عرضه کننده دیگر میلگرد در بازار ظاهر شد که کویت ، عمان و بحرین جزو اولین مقاصد صادراتی سعودی ها در نظر گرفته شد . در این حرکت تهدیدی احساس می کنید ؟ 

به هیچ عنوان اینگونه نیست . با وجود اینکه فولاد سعودی  از ۲۰ سال پیش در این بازار فعال بوده و در اکثر پروژه ها استفاده شده اما این محصول به دلیل نیاز داخلی عربستان و پیدایش فولاد سازان بومی کلاً از بازار فولاد کشور عمان خارج شده است . من عقیده دارم ترک ها هنوز اینجا حضور پر رنگی دارند  که این مسئله از عربستان سعودی جدی تر است . مشتریان در عمان بدنبال عرضه کنندگان سریع و بدون وقفه و البته قیمت مناسب هستند و می دانند که تنها کارخانه های داخلی این ویژگی ها را برای آنها فراهم می کنند . از این رو بازگشت سعودی ها به بازار عمان بعد از غیبت طولانی برای ما تفاوت چندانی ندارد .

مسقط استیل بعنوان یک شرکت تولیدکننده و هم بعنوان یک نوردساز جایگاه خاصی در بازار دارد . شما چه مزیت ها و معایبی برای این مدل تجارت می توانید بیان کنید ؟  برنامه ای برای ادغام دارید ؟ 

مزیت اصلی خودکفائی و اتکای کمتر به نوسانات بازار است زیرا ما ظرفیت تولید بالائی نداریم . بعلاوه ما قادر هستیم در بازار انعطاف بیشتری داشته باشیم و به همین دلیل ما قصد داریم زنجیره تولید خود را ادغام کنیم .

برخی از کارخانه های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به صادرات شمش می اندیشند که به نظر می رسد این شیوه چندان مناسب نباشد .  درباره آن چه فکر می کنید ؟

ما اینطور فکر نمی کنیم . با توجه به تعداد زیاد نوردساز در داخل و خارج این منطقه فکر نمی کنیم این شیوه در آینده ای نزدیک نا مناسب  باشد .

  تنش های سیاسی قطر قبل از این بر بخش فولاد داخلی این کشور تأثیر داشته است. در این مورد آیا فکر می کنید تغییراتی در این منطقه بوجود آید ؟

واردات از قطر برای کلیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ممنوع شده و این موضوع باعث کمبود در این کشورها شده است و ما بویژه در عمان در حال افزایش تولید هستیم  .

 

ترجمه ریحانه سرلک

 

 

منبع استیل پرایس
ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.