سیل واردات منگنز به ایران در افق ۱۴۰۴

0 2,745

واردات سنگ منگنز به هند از ژانویه تا آگوست سال جاری میلادی به ۱ میلیون و ۶۷ هزار تن رسید که از کل واردات سال ۲۰۱۶ پیشی گرفته است . در مدت مشابه سال قبل واردات این محصول در هند ۱ میلیون و ۱۹ هزار تن بود که در مقایسه با سال جاری ۵۹ درصد کمتر بوده است . اما چه عاملی باعث این رشد واردات شده است.

با توجه به رونق صنعت فولاد هند در نیمه اول سال ۲۰۱۷، تقاضا برای سنگ منگنز بالا رفته است و افزایش تقاضا برای این عنصر، تولیدکنندگان را بسوی واردات سنگ منگنز برای تأمین نیازهایشان سوق داده است. یکی دیگر از دلایل این افزایش تقاضا برای واردات سنگ منگنز در هند، رشد تقاضا برای آلیاژهای منگنز این کشور در بازارهای داخلی و خارجی است.

بعلاوه تصمیم مقامات شهر آندرا پرادش برای تأمین برق با سوبسید به واحدهای تولیدکننده فروآلیاژها رونق را به این صنعت بازگردانده است. این کارخانه های تولید فروآلیاژ، به واردات سنگ منگنز وابسته هستند از طرفی بدلیل نزدیکی به بندر، فروش آلیاژ منگنز تولیدی در بازارهای صادراتی براحتی برای آنها امکان پذیر است. هزینه برق مهمترین بخش در زنجیره تولید فروآلیاژ است و ارائه سوبسید برق از سوی دولت، تولیدکنندگان را تشویق کرده تا عملیات تولید خود در منطقه ویزاگ هند را بهبود بخشیده و همین باعث افزایش تقاضا برای واردات سنگ منگنز است.

با توجه به سناریو فعلی تقاضا برای واردات این ماده اولیه ثابت می ماند و پیش بینی شده واردات تا پایان سال ۲۰۱۷ به ۸٫ ۲ میلیون تن برسد .

هند یکی از صادرکنندگان بزرگ آلیاژهای منگنز است و در فاصله ماه های ژانویه تا جولای ۲۰۱۷ حدود ۴۴٫ ۰ میلیون تن سیلیکون منگنز صادرات داشته است. این در حالیست که این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۱۶ در حدود ۳۴٫ ۰ میلیون تن بوده که افزایش ۳۰ درصدی صادرات در سال جاری میلادی را نشان می دهد. از طرف دیگر هند در پنج ماهه ابتدایی ۲۰۱۷ میزان ۱۱٫ ۰ میلیون تن فرومنگنز صادر کرده که این عدد در مدت مشابه پارسال میزان ۰۸٫ ۰ میلیون تن بوده است .

ژاپن از عمده ترین بازارهای صادراتی برای سیلیکون منگنز گرید بالای هند بوده که بعد از ایتالیا و تایوان با سهم ۱۳ درصد در مکان سوم قرار دارد. ایران که هدف تبدیل شدن ششمین کشور بزرگ تولیدکننده فولاد را در سر می پروراند از دیگر بازارهای نوظهور برای آلیاژهای منگنز هند است از سویی منگنز ایران از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست. و البته اروپا هم شدیداً به واردات سیلیکون منگنز از هند وابسته است .

تقاضا برای گریدهای بالای آلیاژهای منگنز در بازارهای صادراتی بسیار بالاست . برای تولید فرو منگنز و سیلیکون منگنز ۶۵ درصد که بسیار مطلوب بازار می باشد، نیاز به سنگ منگنز با عیار بالایی وجود دارد و هند شدیداً به واردات این محصول نیازمند است .

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.