طوفان استرالیایی در بازار جهانی مواد اولیه

0 1,050

نزدیک شدن به فصل تندبادهای فصلی در استرالیا، حال به دغدغه ای تازه برای فولادسازان در خصوص تامین مستمر مواد اولیه بدل شده است. این روزها اخباری از وقوع تندبادی شدید در ساحل غربی استرالیا به گوش می رسد که در صورت تحقق می تواند عرضه مواد اولیه از بندر پرت هدلند استرالیا را با مشکل جدی مواجه سازد.
کمبود عرضه مواد اولیه از سوی یکی از بزرگترین صادر کنندگان جهان می تواند تاثیر زیادی بر افزایش قیمت ها در بازار داشته باشد. طی چند هفته گذشته مشاهده شد که مشکلات بوجود آمده در خصوص لاین آپ کشتی ها و تاخیر در بارگیری، باعث افزایش شدید قیمت زغال سنگ از ۱۷۹ دلار/تن به ۲۶۲ دلار/تن گردید. در آوریل سال گذشته نیز وقوع طوفان دبی در بنادر کوئینزلند باعث شد تا بهای زغال سنگ تا مرز ۳۰۰ دلار/تن افزایش یابد.

از طرفی، بخشی از افزایش بهای سنگ آهن نیز به همین مسئله باز میگردد. علیرغم افت بهای فولاد در بازار داخلی چین، کاهش ظرفیت های تولید فولاد دستوری توسط دولت مرکزی، و افزایش موجودی سنگ آهن بنادر چین به بیش از ۱۵۰ میلیون تن (که بخش زیادی از آن عیارهای پایین می باشند)، بهای این نهاده تولید خصوصا برای عیارهای بالاتر طی چند هفته اخیر به شکل مستمر رشد داشته است و به بالاترین سطح از آوریل ۲۰۱۷ رسیده است. فولادسازان، خصوصا در چین، از بیم کمبود عرضه در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، مصادف با رفع محدودیت های تولید زمستانی فولاد، قصد دارند تا موجودی انبارهای خود را بالا برند. بایستی دید که تندبادهای احتمالی آیا مانند سال قبل به طوفان در بازار مواد اولیه منجر خواهند شد؟

منبع: پلنر

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.