الکترود گرافیتی در ۲۰۱۸ کدام مسیر را انتخاب می کند؟

0 1,380

با وجود کاهش اندک قیمتها، بازار سال ۲۰۱۸همچنان شاهد کمبود عرضه بوده و موجودی الکترود فولادسازان روندی کاهشی دارد

الکترود گرافیتی از ماده اولیه NeedleCoke تولید میشود و کمبود نیدل کک در چین ناشی از تشدید محدودیتهای محیط زیستی دولت باعث شد تا تولید الکترود در سال ۲۰۱۷ با افت ۳۰۰ هزارتنی مواجه شود از سوی دیگر، تقاضای نیدل کک از سمت تولیدکنندگان باتری خودروهای برقی (EV) روندی افزایشی داشته و طبق پیش بینی CredenceResearch آمریکا رشد سالانه ۵.۱درصد افزایش تا سال ۲۰۲۵ شده که وضعیت کمبود را تشدید میکند .

بازار با رشد ۱۰ الی ۲۰ برابری قیمت الکترود گرافیتی در سال ۲۰۱۷ به استقبال کمبود فوق رفت و قیمتها از دو هزار دلار به محدوده قیمت ۲۰ الی ۴۰ هزار دلار در هر تن رسید (CFR ترکیه) و بسیاری از فولادسازان دنیا از جمله Celsa اسپانیا و Outokumpu فنلاند را مجبور به اعمال شارژ اضافی ۱۲دلارالی ۳۶دلارمشتریان ناشی از این امر کرد.

تامین کنندگان بین المللی الکترود گرافیتی محدود به کشورهای آمریکا، ژاپن، لهستان، هند و البته چین است. چینیها طبق گزارش LibertyHouse در سال ۲۰۱۷ شاهد افت تولید ۳۰۰ هزار تنی الکترود گرافیتی بوده که این افت به تنهایی بیش از ۵۰درصد تولید ۵۰۲ هزار تنی ۳ غول بین المللی الکترود گرافیتی Graftech+ SGL+ ShowaDenko است.
رشد قیمت الکترود باعث فعالسازی مجدد برخی واحدهای تولیدکننده الکترود گرافیتی که طی سالهای ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۶ تعطیل شده است، گردیده (جمع ظرفیت ۱۰۵ هزار تن) … گزارش شده شرکت MaxAicher آلمان خط تولید ۳۰ هزار تنی Griesheim را در غرب آلمان خریده و شرکت آمریکایی Sangraf نیز خط ۳۰ هزار تنی SGL ایتالیا را در ماه آگوست تحت مالکیت در آورده است این موضوع قیمتها را در بازار اندکی کاهش داده و بعنوان نمونه در مناقصه خرید الکترود گرافیتی سه ماه اول ۲۰۱۸ شرکت Outokumpu رقم ۱۵ هزار دلار برنده شده است.

البته بازگشت خطوط تولید قدیمی زمانبر بوده و موجودی انبارهای الکترود برخی فولادسازان در حال اتمام است ترکیه میگوید که تنها تا پایان ماه ژانویه موجودی الکترود داردو فولادسازان اروپا که سالانه ۲۲۶ هزار تن الکترود مصرف میکنند، گفته اند موجودی الکترود در سه ماه اول به اتمام میرسد.راهکار مقابله با این کاهش، تمرکز بروی مصرف بیلت بجای قراضه و استفاده از قراضه با کیفیت و بازسازی الکترودهای قدیمی اعلام شده است

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.