پارس تامین ۵۰ درصد به ظرفیت طلای کشور اضافه می کند/ افزایش دو برابری ذخایر با اکتشافات

0 143

معدن ۲۴:مدیر عامل شرکت توسعه معادن پارس تامین از زیرمجموعه های هلدینگ صدر تامین (تاصیکو) به تشریح مهمترین طرح های توسعه این مجموعه در حوزه اکتشافات معدنی پرداخت و جدیدترین جزییات از پروژه جدید این مجموعه را تشریح کرد.
محمد نبی نوری در گفت و گو با معدن ۲۴ اظهار کرد: شرکت توسعه معادن پارس تامین در سال ۹۱ با توجه به رویکردی که برای شرکت صدر تامین تعیین شده بود که قرار شد در بخش معدن و صنایع معدنی ورود کند به عنوان بازوی اجرایی، اکتشافی و استخراجی این مجموعه تشکیل شد.
او ادامه داد: این شرکت چندین محدوده ثبت کرده که خیلی از آن ها به نتیجه نرسیدند و با توجه به سرمایه گذاری خود شستا و سرمایه گذاری در مناطق کم برخوردار تمرکز آن در استان سیستان و بلوچستان گذاشته شده و شرکت ما با تمام توان ورود کرده است. از سال ۹۱ تا سال ۹۶ چند محدوده در دست داشتیم و بعد یک پهنه ای را هم در سال ۹۵ گرفتیم که آنجا محدوده ای به نام خارستان بیدسته و چند محدوده دیگر را در اختیار گرفتیم. این محدوده حدود ۶۴ کیلومتر مربع بود که پروانه اکتشاف هم گرفت و بعد از آن از سال ۹۸ شروع به کار مطالعات مقدماتی در آنجا کردیم و وارد فاز نیمه تبدیلی شدیم.
نوری افزود: خوشبختانه در سال ۹۸ کارهای حفاری به صورت سیستماتیک و عمده انجام شد. تا قبل از آن مطالعات انجام گرفته بیشتر شناسایی بودند. از آن زمان که مشخص شد یک ظرفیت معدنی مناسب وجود دارد، کارهای اکتشافات سیتسماتیک و تبدیلی شروع شد و با توجه به اینکه معدن استعداد زیادی داشت و از آنومالی های مختلفی برخوردار بود، اهداف را به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای اکتشافات تعریف کردیم تا بتوانیم گواهی کشف دریافت کنیم. در نهایت قصدمان این بود ک بر اساس آن هم پروانه بهره برداری دریافت شود و ادامه کار اکتشافات نیز انجام شود.
مدیر عامل شرکت توسعه معادن پارس تامین تصریح کرد: در همین راستا توانستیم سال ۹۹ پروانه گواهی کشف را در کمترین زمان ممکن با ذخیره ۲۴ میلیون تن قطعی و ۴۸ میلیون تن احتمالی با عیار ۱.۶ درصد اخذ کنیم. این معدن یکی از معادن بزرگ از نظر میزان ذخیره و تناژ محسوب می شود. در همین راستا اقداماتی در جهت فازهای بهره برداری کردیم که برای آن سه فاز تعریف شد. فاز کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت. ما اقدامات لازم را برای اخذ مجوزها برای ایجاد یک کارخانه طلا با ظرفیت تقریبا ۵۰۰ کیلوگرم انجام دادیم و مجوزهای زیست محیطی را هم گرفتیم. همچنین مناقصه ای به صورت «ای پی سی» برگزار کردیم که یک کارخانه با همین ظرفیت احداث کنیم.
او اضافه کرد:‌ تقریبا کارهای اجرایی آن از سال ۱۴۰۱ آغاز شد و پایان امسال به بهره برداری می رسد. تلاش داریم که با این کارخانه ۵۰ درصد به ظرفیت طلای کشور اضافه کنیم. در فاز اکتشافات کارهای ما ادامه پیدا کرده و به ذخایر ما اضافه شده، به طوری که امروز ذخیرمان دو برابر شده است و مجوز اکتشافات تکمیلی را هم گرفتیم. یکی دو محدوده برای گواهی کشف هم رفته است و محدوده های دیگری هم داریم که پتانسیل های ارزنده ای دارد که در آینده خبرهای خوبی از آن ها خواهیم شنید.

استیل‌پرایس برگزار می‌کند:  دومین کنفرانس اکتشاف

۰۲۱-۸۸۹۸۱۲۰۶  /  ۰۹۳۶۱۵۸۴۷۸۸

ثبت نام

با ما باشید

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.