ذوب آهن اصراری به واردات زغالسنگ ندارد/ این صنعت کنار گذاشته شده است

0 76

معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان درباره رویکرد این مجموعه در زمینه واردات زغالسنگ توضیحاتی را ارائه کرد.  

به گزارش معدن ۲۴، علی نصیری اظهار کرد: برای سه میلیون تن تولید شمش فولاد به روش کوره بلند به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کک نیاز است و برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کک حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن زغالسنگ نیاز است.  

او افزود: فارغ از کیفیت و هر موضوع دیگری از نظر مقداری چنین زغالسنگی در کشور وجود ندارد. این فقط برای مصرف ذوب آهن اصفهان است. اگر مصرف مجموع میدکو را هم حساب کنیم طبیعتا عدد به مراتب بیشتر می شود. کل تولید زغالسنگ کشور در سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است. سهم ذوب آهن از این عدد حدودا یک میلیون و ۵۰ هزار تن بوده است. اگر نظر مدیران ارشد ذوب آهن را جویا شویم هیچ علاقه و اصراری به واردات زغالسنگ ندارند جز آن بخشی که به تکنولوژی مرتبط است.  

نصیری ادامه داد: نمی خواهنم زغالسنگ داخلی را در موضع ضعف قرار بدهم. برای اینکه به یک کیفیت مناسبی در کوره بلند و به یک CSR قابل قبول و گوگرد و خاکستر مطلوب برسیم، به زغال خارجی با یک ترکیب مطلوب نیاز داریم. این ترکیب در ذوب آهن حدودا ۲۵ درصد زغال خارجی و ۷۵ درصد زغال داخلی است.  

معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه بعضی از حرف ها در خصوص زغال خیلی کارشناسی نیست گفت: نرخ زغالسنگ شناور به شمش فولاد خوزستان است. بنابراین نرخ زغالسنگ داخلی نرخ ثابتی نیست. در یکسال گذشته شمش فولاد به هر دلیلی ثابت مانده و باعث شده نرخ زغالسنگ هم ثابت بماند. در این خصوص یک ارگان دیگر به غیر از ذوب آهن باید پاسخگو باشد. از سال ۹۷ که این فرمول اجرایی شده قیمت زغالسنگ ۲ میلیون تومان بوده و امروز بر اساس همان فرمول ۶ میلیون تومان بوده است.  اینکه گفته می شود ذوب آهن فقط به واردات فکر می کند اینگونه نیست.  

نصیری تصریح کرد: هیچ زمانی در مورد کیفیت زغالسنگ اقدامی نشده است. هر بار در هر دوره به صورت موقتی مشکل رفع شده و ریشه ای حل نشده است. مجموعه ذوب آهن همواره توجه زیادی به کمیت همراه با کیفیت و اصلاح قیمت داشته است.

با ما در اولین کنفرانس زغال‌سنگ و کک همراه باشید.

تهران،  یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ 

۰۲۱-۸۸۹۸۱۲۰۶  /  ۰۹۳۶۱۵۸۴۷۸۸

ثبت نام

با ما باشید

ممکن است از اینها هم خوشتون بیاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.