گره کور صادرات فولاد در بندر شهید رجایی/ آیا پایانه ها تاب تحمل بار مضاعف را دارند؟
معدن۲۴: ازدحام بی سابقه کشتی ها در بندر شهید رجایی، بزرگترین پایانه کانتینری و فله ایران، زنگ خطر جدی برای صنعت فولاد کشور به صدا درآورده است. در حالی که این بندر به دروازه صادرات محصولات فولادی تبدیل شده، تاخیرهای طولانی و هزینه های سرسام آور، سودآوری این صنعت را به شدت تهدید می کند.
امین سعید، سرپرست فروش خارجی شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین با اشاره به این چالش، ضمن تسلیت به خانواده های داغدار حادثه اخیر در بندر شهید رجایی، در گفتگو با خبرنگار معدن۲۴ گفت: “متاسفانه لنگرگاه بندر شهید رجایی با ترافیک سنگینی مواجه است. حداقل ۳۵ کشتی در صف بارگیری و تخلیه هستند و زمان پهلوگیری هر کشتی به طور متوسط ۱۰ تا ۱۳ روز طول می کشد. این زمان پس از حادثه اخیر، متاسفانه به ۲۰ الی ۲۵ روز افزایش یافته است.”
سعید تصریح کرد: “این تاخیرها هزینه های گزافی را به خریداران تحمیل می کند. دموراژ (جریمه تاخیر) برای هر کشتی روزانه بین ۱۲,۰۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ دلار است که در نهایت به قیمت تمام شده محصولات صادراتی اضافه می شود.”
بررسی ها نشان می دهد که از ۳۵ کشتی در صف بارگیری، ۲۷ فروند متعلق به صنایع فولادی و حامل محصولاتی نظیر کنسانتره سنگ آهن، گندله سنگ آهن، آهن اسفنجی و شمش فولادی هستند.
چرا تمرکز بر بندر شهید رجایی، صنعت فولاد را با چالش مواجه کرده است؟
صنایع فولادی ایران به دلیل تحریم ها، عمدتاً صادرات خود را با ترم FOB (تحویل روی عرشه کشتی) انجام می دهند. قیمت محصولات بالادستی مانند کنسانتره و گندله سنگ آهن بر اساس فرمول NOR و یا Fixed Price تعیین می شود. در این فرمول، خریدار قیمت پیشنهادی خود را بر اساس قیمت CFR (هزینه و حمل) شمال چین منهای هزینه های حمل و معطلی کشتی در بندر مبدا محاسبه می کند. با افزایش زمان معطلی در بندر شهید رجایی، خریداران مجبورند قیمت پیشنهادی خود را کاهش دهند، که این امر به ضرر تولیدکنندگان ایرانی تمام می شود.
سعید با اشاره به افت شدید قیمت جهانی سنگ آهن و پیش بینی تداوم این روند، تاکید کرد: “فروشندگان ایرانی در شرایط فعلی مجبورند محصولات خود را با کمترین قیمت به فروش برسانند تا بتوانند سهم خود را در بازار حفظ کنند.”
راهکار چیست؟ تقسیم بار بین پایانه های دیگر
برای برون رفت از این وضعیت، سعید پیشنهاد کرد که صنایع فولادی صادرات خود را بین دیگر بنادر کشور تقسیم کنند. وی با اشاره به ظرفیت های موجود در بنادر پارسیان (هرمزگان)، امام خمینی (ره)، چابهار و اسکله بارکو، تاکید کرد: “صنایع فولادی باید با توجه به موقعیت لجستیکی خود، از ظرفیت این بنادر برای صادرات محصولات خود استفاده کنند. این کار باعث کاهش فشار بر بندر شهید رجایی و جلوگیری از زیرفروشی محصولات خواهد شد.”
حال باید منتظر ماند و دید که آیا مسئولان و دست اندرکاران صنعت فولاد، برای حل این مشکل تدبیری می اندیشند و از ظرفیت های سایر بنادر کشور برای رونق صادرات استفاده خواهند کرد یا خیر
اولین کنفرانس بینالمللی طلا، نقره و مس در خاورمیانه
تهران، ۲۷ خرداد ۱۴۰۴
02188994685/ ۰۹۳۶۱۵۸۴۷۸۸
با ما همراه باشید